Back To Top
ZEISS Progressive Lenses

Søg efter Relaxed Vision Centre og i.Scription partnere

Kategori

Blåt lys: det gode og det dårlige

Hvor meget blåt lys har vi brug for, og hvornår bør vi beskytte os mod det?

Debatten raser om de gavnlige og de skadelige virkninger af blåt lys. På den ene side kan blåt lys være et nyttigt værktøj i kampen mod vinterdepression og søvnløshed. På den anden side kan blåt lys gøre permanent skade på det menneskelige øje. Hvad er det egentlig for noget med det der blå lys – og hvad har ændret sig ved det kunstige lys, vi oplever hver dag? Hvorfor har vores kroppe brug for de biologiske virkninger af denne bølgelængde? Hvordan og hvornår bør vi beskytte os mod de potentielle skadevirkninger af blåt lys? Læs videre, og lær mere om det gode og det dårlige ved blåt lys.

Det synlige spektrum

Det lys, som rammer og trænger ind i det menneskelige øje, opdeles i synligt lys med bølgelængder fra ca. 390 til 780 nm og det ikkesynlige spektrum, som omfatter lyset i det ultraviolette og det infrarøde område (UV-lys og IR-lys).

Eksperterne har længe vidst, at UV-lys kan gøre skade på biologisk væv, f.eks. på vores hud og øjne, og folk bruger typisk passende former for solbeskyttelse for at imødegå dette problem. Men også blåviolet lys kan være skadeligt, især for øjnene. Blåviolet lys har ganske vist mindre energi end ultraviolet lys, men til forskel fra UV-lyset – som for størstedelens vedkommende absorberes af øjets forreste del – trænger det blå lys helt ind til nethinden.

Lyset i det blåviolette område mellem 390 og 500 nm kaldes for "synligt højenergilys" eller HEV-lys (fra engelsk: high-energy visible light). Bølgelængder mellem 390 og 440 nm betragtes som særligt kritiske og er påvist som mulig årsag til fotoretinitis, en tilstand, hvor nethinden er blevet beskadiget af højenergilys.

Gavnlige aspekter af blåt lys

Videnskabelige undersøgelser har vist, at lys har en biologisk virkning på kroppen. Blandt andet er lys med til at regulere hormonbalancen. Hormonet melatonin spiller en vigtig rolle for reguleringen af vores søvn-vågen-cyklus, og den lysenergi, som kræves til denne proces, absorberes overvejende gennem øjnene. En anden nøglefaktor i processen er et lysabsorberende pigment i øjet, som kaldes melanopsin, og som er mest aktivt i den kortbølgede del af det synlige spektrum. Det betyder, at det blå lys, som rammer nethinden, også spiller en rolle for vores psykiske velbefindende, og det er grunden til, at lysterapi er en effektiv metode til behandling af vinterdepression og søvnløshed.

UV-lys er også involveret i produktionen af vitaminer, og det betyder, at lysstimulation også har en vigtig indvirkning på vores stofskifte. Kort sagt: Vores kroppe har brug for blåt lys.

Lad os tage et konkret eksempel. Mange mennesker er bekendt med begrebet aldersrelateret søvnløshed, som handler om, at ældre mennesker tilsyneladende behøver mindre søvn. Det lys, som rammer det menneskelige øje, lader til at spille en vigtig rolle for dette fænomen. Mange ældre mennesker lider af grå stær. Denne øjensygdom forhindrer noget af det blå lys i at trænge ind til nethinden – og de intraokulære linser, som bruges i behandlingen af grå stær, blokerer også for blåt lys. Dette kan muligvis forårsage forstyrrelser i døgnrytmen hos disse overvejende ældre mennesker og ændre deres søvnbehov.

Men som i så mange andre sammenhænge gælder også her den gyldne regel: Alt med måde!

Skadelige virkninger af blåt lys

For meget lys i det ultraviolette og blåviolette område kan gøre skade på det menneskelige øje. Ud over at føre til smertefulde betændelsestilstande i bindehinden og hornhinden kan det også beskadige øjets linse (f.eks. grå stær) og i særdeleshed nethinden (makuladegeneration).

Det er derfor, det er så vigtigt at bære solbriller med 100 % UV-beskyttelse i stærkt solskin, særligt i situationer hvor der er meget genskin, f.eks. på vandet eller på sneklædte bjergskråninger.

Fagre nye verden: Lyskilder med en stor mængde blåt lys

Fra lysemitterende dioder (LED'er) og xenonlys til energisparepærer og elektromagnetisk stråling fra computerskærme – alle de "nye lyskilder", som er udviklet for at gøre vores liv bedre og nemmere, indeholder en større andel af blåt lys end traditionelle elpærer. Den ændrede spektrale sammensætning af lyset betyder, at vi udsættes for betydeligt mere blåt lys end før i tiden. Kan dette mon være skadeligt for vores syn?

Indtil videre er der ikke gennemført nogen undersøgelser, som har kunnet svare på, om det kan være skadeligt for nethinden at sidde ved en computerskærm eller stirre på disse nye lyskilder i lang tid ad gangen. Men det er vigtigt at huske på, at vores øjne udsættes for 30 gange så meget blåt lys, når vi tilbringer en time udendørs på en almindelig overskyet dag, end når vi tilbringer en time indendørs siddende foran en computerskærm.

Klare brilleglas med et blåtlysfilter

Det giver mening, at klare brilleglas ikke kræver UV-beskyttelse, hvis de overvejende skal bruges indendørs. Men man kan faktisk få klare brilleglas med et blåtlysfilter, som f.eks. DuraVision® BlueProtect. Hvorfor nu det?

Blåt lys fra diverse lyskilder eller skærme kan være generende eller trættende for nogle menneskers øjne. Et blåfilter kan give et skarpere syn: De forskellige bølgelængder i det synlige lys brydes en anelse forskelligt af hornhinden og øjets linse, så de rammer ikke alle det samme brændpunkt på nethinden. Nogle kender godt til den slags fænomener – f.eks. at rødt er lettere at se klart på afstand og blåt på nært hold, eller at diagrammer med røde, grønne og blå linjer er mere trættende at holde i fokus, end når linjerne er holdt i nuancer af samme farve eller i farver, som ligner hinanden.

Nogle oplever, at lyskilder med en stor andel af blåt lys kan gøre dem mere rastløse om natten. Når vi befinder os i et mørkt rum eller udendørs i aftenskumringen eller om natten, skifter vores øjne til en anden måde at bruge synet på. I svagt lys skifter det menneskelige øjes følsomhed fra grøn til det blå højenergispektrum. Det betyder, at vi opfatter blåt lys mere intenst, hvilket kan give oplevelsen af, at lyset er skarpere. Denne effekt vil bilister kunne nikke genkendende til, hvis de har oplevet at blive blændet af det skærende lys fra modkørendes forlygter – især dem med moderne xenon- eller LED-forlygter. Brilleglas med et blåtlysfilter kan gøre det mere behageligt at skulle bruge sit syn i disse situationer.

DuraVision® BlueProtect er en overfladebehandling til klare brilleglas, der kan tilvælges som et ekstra lag. Du får alle fordelene ved en traditionel DuraVision® Premium-behandling fra ZEISS, inklusive en optimeret hærdning i et rengøringsvenligt design. Med BlueProtect får du derudover også et blåfilter, som dæmper blåt lys i området fra 390 til 440 nm. Det betyder større visuel komfort for enhver, som ønsker at beskytte sig mod blåt lys under indendørs aktiviteter, men ikke vil gå glip af de gavnlige virkninger af blåt lys i området 450-500 nm! Briller med DuraVision® BlueProtect kan bruges hele dagen, medmindre du vælger at bruge solbriller udendørs – eller at bruge PhotoFusion®-glas, som også giver 100 % UV-beskyttelse.

Digitale enheder ændrer vores syn

Tablets, smartphones og andre digitale skærme ændrer ikke blot det lysspektrum, vi udsættes for – de ændrer også vores visuelle adfærd. Det er vigtigt at forstå, at vi tilbringer langt mere tid med at se på ting, der befinder sig tæt på øjnene, end vi gjorde før i tiden. Det skyldes ofte, at baggrundsbelysningen er for svag. Selv blandt børn er dette et problem: "Skolemyopi" er en betegnelse for den voksende tendens til, at børn udvikler nærsynethed, når de starter i skolen.

Hvis vi ikke bruger tid nok på at kigge ud i det fjerne, får vores øjne ikke så megen mulighed for at slappe af, og vi "aflærer" dybest set vores evne til hurtigt at skifte fokus mellem forskellige synsafstande. Det kan medføre digital øjentræthed. Endvidere er det naturligt at blinke mindre, når man sidder og stirrer på en computerskærm, og derfor fugtes hornhinden mindre hyppigt af tårevæske. Også dette kan føre til trætte, overbelastede øjne. I værste fald kan det endda svække synet.

Vores tip: Vi anbefaler at give øjnene hyppigere pauser ved at kigge ud i det fjerne meget oftere – selv hvis du er midt i at arbejde på din laptop, tablet eller smartphone. Sørg også for, at dine øjne får lys nok, men samtidig er beskyttet tilstrækkelig godt mod for store mængder af UV-lys og blåviolet lys.

Søg efter Relaxed Vision Centre og i.Scription partnere

Relaterede artikler

Dine individuelle ZEISS brilleglas
Brilleglasset som giver en mere afslappet kørsel
Hvordan finder jeg de rigtige progressive glas?
Forskellige resultater i synstesten – hvordan kan det ske?
Hemmeligheden bag det perfekte brilleglasdesign
 

På dette website bruger vi cookies. Cookies er små tekstfiler, som gemmes på din computer, når du besøger et website. Det er meget almindeligt at bruge cookies. Vi bruger dem som en hjælp til at forbedre vores websider og optimere visningen af dem. Ved at bruge vores websider erklærer du dig indforstået med dette.

OK