Nyt – DriveSafe Lenses fra ZEISS.

Ét par briller til hverdagsbrug og for en sikrere bilkørsel.

Mange føler sig usikre, stressede og ubehageligt til mode, når de kører bil, især under vanskelige lys- og vejrforhold, såsom i regn og tåge eller om aftenen og om natten. Gennemsnitligt 83 % af alle de brillebrugere, vi har spurgt,* kører også bil. Det kan være en regulær udfordring at køre bil, uanset hvor kort eller langt man skal, og det er essentielt for sikkerheden, at man har et godt syn.

Med ZEISS DriveSafe Lenses lancerer ZEISS en ny produktkategori inden for brilleglas til hverdagsbrug. Dette glas er designet specifikt til at opfylde de synsmæssige behov hos dem, der ønsker at føle sig mere sikre og veltilpasse, når de kører bil med deres hverdagsbriller på.
DriveSafe Lenses fra ZEISS fås både som enkeltstyrkeglas og som progressive glas.
 

*Kilde: Markedsundersøgelse med deltagelse af 36 optikere og 480 forbrugere i USA og Tyskland/august 2013

  • Design

    ZEISS har udviklet et hverdagsbrilleglas bestående af tre elementer, som gør det sikrere og mere behageligt at køre bil.

    Loading the player...
    • Luminance Design® Technology fra ZEISS tager højde for pupilstørrelsen i svagt lys
    • DuraVision DriveSafe-behandlingen fra ZEISS reducerer oplevelsen af blænding med op til 64 %*
    • DriveSafe Lenses-designet fra ZEISS har en op til 43 % større mellemzone, som gør det lettere at skifte fokus mellem instrumentbræt og spejle. Op til 14 % større afstandszone giver et bredere udsyn over vejen.

     

    *Med DuraVision DriveSafe rapporterer 64 % færre testkørere problemer med blænding med den nye behandling end med andre AR-behandlinger.

    1// Et bedre syn i svagt lys, som gør det sikrere og mere behageligt at køre bil
    2// Mindre blænding om natten fra gadelygter eller modkørende biler
    3// Præcis visuel opfattelse af vejen, instrumentbrættet, bakspejlet og sidespejlene
  • Fordele
    Fordele for brillebrugeren

    Fordele for brillebrugeren

    Ét par briller til hverdagsbrug og en sikrere bilkørsel:

    • Et bedre syn i svagt lys, som gør det sikrere og mere behageligt at køre bil
    • Mindre blænding om natten fra gadelygter eller modkørende biler
    • Præcis visuel opfattelse af vejen, instrumentbrættet, bakspejlet og sidespejlene

    Brillebrugerne er meget tilfredse med DriveSafe Lenses fra ZEISS*

    For at få bekræftet, at ZEISS DriveSafe Lenses lever fuldt ud op til forbrugernes forventninger, har ZEISS gennemført brugertests, hvor glassene er blevet afprøvet i det virkelige liv.


    *Intern brugertest med 60 CZV-medarbejdere i Tyskland, 2013; ekstern brugertest med 70 optikere og forbrugere i Spanien, 2014



    97 % under bilkørsel


    94 % i hverdagen, f.eks. på kontoret

  • Detaljer

    1// Et bedre syn i svagt lys.

    Luminance Design® Technology fra ZEISS.

    Udfordringen
    Pupillen reagerer på lysintensiteten i omgivelserne og især på det lys, som rammer øjet direkte. I dagslys er pupillens diameter lille, mens den er stor om natten. I svagt lys – under såkaldte mesopiske forhold, dvs. under kørsel i tusmørke, i regnvejr, på mørke dage eller om natten – er pupillens diameter en mellemting mellem stor og lille. Det bliver sværere for bilisten at opfatte rumlige forhold og bedømme afstande.

    Efter intensiv forskning i det mesopiske syn* er det lykkedes at finde (og ved hjælp af brugertests at efterprøve) det rationale, der har dannet grundlag for udviklingen af Luminance Design® Technology fra ZEISS. Kort fortalt findes der stærkt lys (fotopisk syn), intet lys (skotopisk syn) og derimellem svagt lys (mesopisk syn). Under mesopiske forhold ændrer lysintensiteten sig, og det gør pupilstørrelsen derfor også. Det er en udfordring for synet.

    *Se Whitepaper om ZEISS DriveSafe for yderligere informationer

    ZEISS' løsning
    ZEISS har udviklet den nye Luminance Design® Technology (LDT), som tager højde for forskellige lysforhold og pupilstørrelser med henblik på at forbedre glasdesignet, så der opnås et naturligt syn til enhver tid. LDT inkorporerer pupilstørrelsen ved kørsel under mesopiske forhold i brilleglasdesignet og optimerer designet på denne baggrund. De tilpassede pupilstørrelser, som anvendes i optimeringsalgoritmerne, er 5,0 mm i enkeltstyrkeglas og 4,3 mm i progressive glas.

    Resultatet er, at brillebrugerne ser bedre i svagt lys.

    Stærkt lys = fotopisk syn (dagssyn) med lille pupil
    Stor dybdeskarphed, afslappet rumopfattelse

    Intet lys (mørke) = skotopisk syn (mørkesyn) med stor pupil
    Lille dybdeskarphed

    Svagt lys = mesopisk syn (skumringssyn) med varierende pupilstørrelse
    Vanskelige køreforhold pga. skiftende dybdeskarphed

    maksimer
    minimer

    2// Mindre blænding om natten.

    DuraVision® DriveSafe-behandlingen fra ZEISS.

    Udfordringen

    Blænding er et udtryk for vanskeligheden ved at se i stærkt lys, f.eks. direkte sollys eller kunstigt lys. Markedsundersøgelser og videnskabelige beviser tyder begge på, at det der opfattes som blænding i trafikken skyldes moderne billysteknologi og især lysdioder og Xenon HID-lyskilder. Intens blænding kan udgøre en sikkerhedsrisiko, da det reducerer øjets kontrastfølsomhed og gør det vanskeligere at se genstande. Blænding kan også opfattes subjektivt som ubehag og irritation.

    ZEISS synforskere udførte blændingseksperimenter. Disse dannede grundlag for interne studier** med simulering af forskellige overfladebehandlinger. Videnskabelige studier viser, at den blålige, højenergidel af det synlige spektrum (især inden for området, 440–470 nm), der bruger lysdiode- eller Xenon H.I.D. (højdensitetsudladning) teknologi sættes i forbindelse med den blændingseffekt, som bilister oplever.
     

    *Se Whitepaper om ZEISS DriveSafe for yderligere informationer.

    ZEISS' løsning
    DuraVision® DriveSafe-behandlingen reflekterer disse bølgelængder delvist, hvilket reducerer oplevelsen af blænding med op til 64 %** i sammenligning med andre anti-refleksbehandlinger af høj kvalitet.
     

    **I sammenligning med andre højkvalitetsbehandlinger fra ZEISS. Med DuraVision DriveSafe rapporterer 64 % færre testkørere problemer med blænding med den nye behandling end med andre AR-behandlinger.

    Uden DuraVision® DriveSafe-behandling

    Med DuraVision® DriveSafe-behandling: Op til 64 %*** blændingsreduktion

    Færre lysbetingede gener såsom blænding og reflekser

    maksimer
    minimer

    3// Præcis visuel opfattelse af vejen, instrumentbrættet og spejlene.

    DriveSafe Lensesdesignet fra ZEISS.

    Udfordringen
    Det kræver et højt opmærksomhedsniveau at køre bil. Det mest af tiden har vi brug for et bredt udsyn over vejen, så vi kan vurdere trafikforholdene. Udfordringerne kommer – især for bilister, som bruger progressive briller – når vi skal skifte fokus mellem vejen, instrumentbrættet og spejlene. Da bliver det afgørende at have et dynamisk syn.

    I et studium af øjenbevægelser gennemført i samarbejde med FKFS* har vi identificeret, hvilke synsfelter bilister har brug for:

    • 97 % af den registrerede tid kigger de på vejen.
    • 2 % af den registrerede tid bruger de til at kigge på instrumentbrættet.
    • 1 % af den registrerede tid skifter de fokus mellem spejlene.

    *Forskningsinstituttet for autoteknologi og motorer til køretøjer FKFS ("Forschungsinstitut für Kraftfahrwesen und Fahrzeugmotore Stuttgart") er en uafhængig institution associeret med universitetet i Stuttgart. FKFS, som er grundlagt i 1930, er blevet et af de største forskningsinstitutter inden for autoteknologi og førende på området og leverer tjenesteydelser til nogle af de største bilproducenter og deres underleverandører. Se Whitepaper om ZEISS DriveSafe for yderligere informationer.

    ZEISS' løsning

    For at gøre det lettere for bilister, som bruger progressive briller, hurtigt at skifte fokus mellem vejen, instrumentbrættet og spejlene har ZEISS udviklet de nye progressive DriveSafe-glas med optimerede afstands- og mellemzoner, som reducerer behovet for at dreje hovedet.

    • Et dynamisk syn, som muliggør hurtige fokusskift fra vejen til instrumentbrættet og spejlene
    • En nærzone, som egner sig fremragende til dagligdags aktiviteter

    Op til 43 % større** mellemzone gør det lettere at skifte fokus mellem instrumentbræt og spejle. Op til 14 % større** afstandszone giver et bredere udsyn over vejen.

    **I sammenligning med andre progressive kvalitetsglas fra ZEISS

    DriveSafe Lenses fra ZEISS som enkeltstyrkeglas eller progressive glas for en mere præcis vurdering af trafikken; også fremragende til almindelig hverdagsbrug.

    maksimer
    minimer
  • Produkter
    ZEISS DriveSafe
    Klare
    Farvede
    PhotoFusion
    Transitions® Polariseret
    Plast 1.74

           
    Plast 1.67
    Plast 1.6
    Plast 1.5

    Polariserede brilleglas kan have en negativ indflydelse på klarheden af billederne fra visse LCD/LED-skærme. Tjek derfor klarheden inden brug sammen med digitale medieenheder.

    Du kan finde yderligere informationer i ZEISS produktkataloget.

     

      Variabel monteringshøjde
    Anbefalet & standard monteringshøjde 
      14 – 20 mm
    18 mm
På dette website bruger vi cookies. Cookies er små tekstfiler, som gemmes på din computer, når du besøger et website. Det er meget almindeligt at bruge cookies. Vi bruger dem som en hjælp til at forbedre vores websider og optimere visningen af dem. Ved at bruge vores websider erklærer du dig indforstået med dette.
OK