Om ZEISS

ZEISS er en internationalt førende teknologivirksomhed, som opererer på områderne optik og optoelektronik. I foregående regnskabsår genererede ZEISS Group en årlig omsætning på mere end 8,8 mia. euro fordelt på gruppens fire kategorier, Semiconductor Manufacturing Technology, Industrial Quality & Reasearch, Medical Technology og Consumer Markets (status pr. d. 30. september 2022).

ZEISS udvikler, producerer og distribuerer innovative løsninger til industriel metrologi og kvalitetssikring, mikroskopiløsninger til forskning inden for biovidenskab og materialer og medicinske teknologiløsninger til diagnostik og behandling inden for oftalmologi og mikrokirurgi. Navnet ZEISS er derudover synonym med verdens førende litografioptik, der anvendes af chipindustrien til fremstilling af halvlederkomponenter. Der eksisterer en global efterspørgsel på de trendsættende produkter under ZEISS-mærket, såsom brilleglas, kameralinser og kikkerter.

Med en portefølje tilpasset fremtidige vækstområder, såsom digitalisering, sundhed og Smart Production, og et stærkt mærke er ZEISS med til at forme fremtidens teknologi og udvikler konstant verden for optik og beslægtede områder med sine løsninger. Selskabets betydelige bæredygtige investeringer i forskning og udvikling udgør fundamentet for den succes og fortsatte vækst af ZEISS-teknologier og deres førende position på markedet. ZEISS investerer 13 % af sin omsætning i forskning og udvikling - dette høje udgiftsniveau har en lang tradition hos ZEISS og er ligeledes en investering i fremtiden.

ZEISS har mere end 38.000 ansatte og er aktiv i mere end 50 lande med omkring 60 salgs- og servicevirksomheder, 30 produktionssteder og 27 udviklingscentre verden over. Selskabet blev grundlagt i 1846 i Jena og har sit hovedkvarter i Oberkochen, Tyskland. Carl Zeiss Foundation – en af de største fonde i Tyskland, som er dedikeret til at fremme videnskaben – er eneste ejer af holdingselskabet Carl Zeiss AG.

ZEISS Vision Care

ZEISS Vision Care er en af verdens førende producenter af brilleglas og oftalmologiske instrumenter. Forretningsområdet hører under Consumer Markets-segmenter og udvikler og fremstiller produkter til hele brille-værdikæden, der distribueres globalt under ZEISS-mærket.

ZEISS Policy

The ZEISS Policy describes the understanding of ZEISS on the following core topics:

  • the ZEISS brand, products & customer satisfaction
  • employees, health and safety &
  • compliance & social responsibility
  • external relationships, partners & suppliers
  • environmental protection & energy efficiency
  • continuous improvement processes & setting goals

Compliance is an essential component that guides all of our business-related actions and behavior.