Hvad er den bedste måde til udvikling af brilleglas, der helt præcist opfylder vores behov i en moderne digital livsstil?

SE BEDRE har interviewet Timo Kratzer fra ZEISS Vision Care for at få mere at vide om udviklingen af Digital Lenses

Måske tror du , at der helt sikkert allerede er udviklet brilleglasløsninger til alle tænkelige synsrelaterede problemer – men når det kommer til stykket, er dette ikke tilfældet. ZEISS besluttede at undersøge nærmere, hvordan det står til med synet i vores nye digitale verden med hyppig brug af smartphone og tablet – og resultatet af denne undersøgelse var mere end overraskende. Resultaterne af undersøgelsen førte til udvikling af en synsløsning, som giver effektiv aflastning af trætte og belastede øjne. For at få mere at vide om, hvad der ligger til grund for udviklingen af ZEISS Digital Lenses, besluttede SE BEDRE at interviewe Timo Kratzer, som er chef for udviklingsafdelingen for design af brilleglas og patenter hos ZEISS.

For kort tid siden markedsførte ZEISS et helt nyt sortiment af Digital Lenses, et produkt, som sigter mod at opfylde de primære krav til synet i en moderne verden. Hvad var den udløsende impuls for udviklingen af ZEISS Digital Lenses?

For kort tid siden markedsførte ZEISS et helt nyt sortiment af Digital Lenses, et produkt, som sigter mod at opfylde de primære krav til synet i en moderne verden.

Timo Kratzer: Udviklingen af Digital Lenses var en længerevarende proces, og ideen bag udviklingen kom mange forskellige steder fra. Det var f.eks. feedback fra optikere og forbrugere, resultaterne fra de brugertests, som vi altid gennemfører med vores nye brilleglas og data fra vores produktionsprocesser, som vi konstant evaluerer.

Digitalt udstyr, som smartphones og tablets, har udviklet sig til permanente ledsagere, som vi hele tiden ser eller browser på. Vi besluttede os til at undersøge menneskers syn indenfor denne kontekst, fordi vi havde konstateret, at mange mennesker allerede i 30 eller 40 års alderen har problemer med tørre og trætte øjne, især om aftenen. Der var mange, som ikke var klar over, at de havde sværere ved at fokusere på objekter tæt ved - de følte sig bare mindre afslappede og veltilpasse end før. Ofte var de nødt til at holde deres smartphones, iPads eller tablets længere og længere væk fra øjnene for at kunne se dem ordentligt.

Vi kunne påvise, at dette skyldes en kombination af mange faktorer. For det første begynder øjnenes evne til at fokusere skarpt på forskellige afstande – det vi kalder akkommodation – allerede at forringes i midten af trediverne. Det er noget, der sker gradvist, uden at vi rigtig lægger mærke til det. For det andet kræver brugen af smartphones – selvom det også gælder for avislæsning – at vi skal skifte mellem kort og lang synsafstand meget oftere end normalt. Vores øjne skal hele tiden stille skarpt på skiftende afstande. Det er trættende, især hvis øjemusklens smidighed er forringet som følge af, at øjets linse er blevet hårdere. Og for det tredje medfører brugen af digitalt udstyr også en anden synsafstand, end vi er vant til, f.eks. ved læsning. Før i tiden var det oftest bøger, aviser og lignende, som vi så på helt nært hold, men i dag holder folk digitalt og mobilt udstyr meget tættere ved øjnene end bøger.

SE BEDRE: Hvordan førte denne viden til udviklingen af de nye ZEISS Digital Lenses?

Timo Kratzer: Vi blev klar over, at vi på grundlag af denne viden var nødt til at designe en helt ny kategori af brilleglas, fordi vi forstod, at der var behov for en visuel løsning, som var helt anderledes end bare spørgsmålet om enkeltstyrke eller progressive brilleglas.

Det centrale i ZEISS Digital Lenses, som nu kan fås på markedet, var at understøtte synet i nærområdet, så brugeren bliver i stand til at fokusere på digitalt udstyr i en afstand på ca. 30 cm, samtidig med at glasset har et udvidet fjernområde, som giver mulighed for hurtige skift mellem de to synsområder. For at kunne gøre dette har vi indarbejdet en addition på mellem 0,5 og 1,25 dioptri i den underste del af brilleglasset – et område, der skal placeres så lavt som muligt – i kombination med uhindret syn i fjernområdet. Fordelen er, at Digital Lenses kan bruges som de primære briller hele dagen, uanset hvilke aktiviteter man er involveret i, plus at tilvænningen til brilleglassene sker meget hurtigt. Det betyder, at man ikke behøver at tage læsebriller på eller skifte briller, undtagen hvis man tager på stranden for at nyde solen og tager et par solbriller på.

SE BEDRE: Betyder det, at Digital Lenses også kan bruges som solbriller?

Timo Kratzer: Ja, ZEISS Digital Lenses fås også som farvede glas eller som glas med farveskift. Mennesker, som har fået deres første par briller, og som ikke har brug for afstandskorrektion, har også mulighed for at få lavet brilleglassene uden optisk styrke i den øverste del af glasset, så synet kun understøttes i nærzonen i den underste del.

SE BEDRE: Hvilke andre nøglefaktorer var vigtige ved udviklingen af de helt rigtige glas?

Timo Kratzer: Ved udvikling af nye glastyper er intensive brugertests yderst vigtige. Vi er nødt til at undersøge helt nøjagtigt, hvordan vores glas fungerer i hverdagen hos forskellige mennesker. Om glassene for eksempel giver en reel forbedring og har en god tolerance. Så vi sammensætter en testgruppe af personer, som følger en standardiseret proces og giver os detaljerede oplysninger om de positive og negative aspekter ved alle nye glas. Det sætter os i stand til at sammenligne de enkelte design, som er fremstillet på basis af minimalt forskellige beregninger, så vi hele tiden kan optimere vores beregninger, indtil vi finder den helt perfekte løsning.

SE BEDRE: I sammenhæng med Digital Lenses taler man også om digital øjentræthed eller Computer Vision Syndrome (CVS), det såkaldte computersyn. Hvad er det helt præcist? Og hvordan finder man ud af, om man allerede lider af digital øjentræthed?

Timo Kratzer: Med alderen bliver øjnenes linser hårdere. Det kan være meget trættende for øjnene konstant at skifte mellem nærområdet og fjernområdet. Det er hvad vi kalder digital øjentræthed. Det betyder ikke nødvendigvis, at øjnene ikke længere er i stand til fokusere på objekter på visse afstande, men er mere et udtryk for, at fokuseringen tager længere tid og er mere anstrengende. Jeg har selv oplevet det, f.eks. da min lille søn havde fået en splint i fingeren, som jeg prøvede at fjerne med en pincet. Man skal se fingeren ganske tæt på, men nu var jeg nødt til at holde den længere væk for at se den skarpt, ganske enkelt fordi fokuseringen i nærområdet er blevet vanskeligere.

Vi har faktisk udviklet en test til undersøgelse af, om en person viser de første tegn på digital øjentræthed. Man skifter mellem at se på et display og at se i fjernområdet, og testen registrerer, hvor hurtigt øjnene kan fokusere igen ved hvert afstandsskift. Denne test kan udføres hos en ZEISS optiker, men man kan også selv udføre en hurtig test med vores gratis app til test af digital øjentræthed.

SE BEDRE: Det lyder let! Kan man gøre andet for at aflaste sine øjne?

Timo Kratzer: Der er ikke enighed om, hvorvidt det er effektivt at træne øjnene. Men det hjælper helt sikkert med regelmæssige mellemrum at give øjnene mulighed for at slappe af i løbet af dagen. Det kan gøres ved at se på lange afstande med afslappede øjne uden at fokusere på noget bestemt. Men eksperterne siger, at det er nødvendigt at gøre det med regelmæssige mellemrum i løbet af dagen – i fem minutter en gang i timen!

ZEISS online-synstest Hvor godt ser du kontraster og farver? Tjek dit syn her – hurtigt og nemt!
Min synsprofil Bestem dine personlige synsvaner, og find din personlige brilleglasløsning.
Find en ZEISS optiker i nærheden af dig

Lignende artikler

Ofte stillede spørgsmål om ZEISS Digital Lenses

Kørsel + mobilitet 16-10-2017

Tags:

Lev livet fuldt ud og få et afslappet syn Lær vores nye serie brilleglas at kende, specielt til mennesker i 30'erne og 40'erne, som regelmæssigt bruger digitale medieenheder. ZEISS Digital Lenses er den manglende brik mellem enkeltsyn og progressive brilleglas!

Kørsel + mobilitet 16-10-2017

Tags:

Lignende produkter