Livsstil + mode

Enkelhed og elegance: Brillestel fra LINDBERG og solbrilleglas fra ZEISS – et sommerhit

SE BEDRE spurgte stelproducenten LINDBERG om, hvad der gør solbriller fra LINDBERG så specielle.

16 oktober 2017
  • Enkelhed og elegance: Brillestel fra LINDBERG og solbrilleglas fra ZEISS – et sommerhit
    Jane Doe - Fotolia.com

Det danske kongehus, politikere, industrimagnater og højtprofilerede kendisser er alle brugere af brillestel fra LINDBERG den danske brillestelsdesigner. Dette års solbrillekollektion er et særligt højdepunkt, som endnu engang demonstrerer den elegante, minimalistiske, danske designtradition, som LINDBERG er kendt og elsket for. Siden et fokus på høj kvalitet er noget, som både LINDBERG og ZEISS har tilfælles, leveres alle stel med brilleglas fra ZEISS. SE BEDRE spurgte om, hvad der er så specielt ved denne kollektion, og hvorfor solbrilleglas fra ZEISS er sådan et godt match.

Enkelhed og elegance: Brillestel fra LINDBERG og solbrilleglas fra ZEISS – et sommerhit

LINDBERGs succeshistorie begyndte i Danmark i 80'erne, da Poul-Jørn Lindberg gik sammen med arkitekten Hans Dissing om at designe AIR Titanium-stellet, den første hængselsløse og skrueløse designerbrille. Siden da, har LINDBERG-briller, lavet af rammeløs letvægtstitanium, stået for æstetik, teknisk innovation og fejlfrit håndværk. LINDBERG-stel er unikke, med et strengt fokus på det essentielle og at fjerne alle unødvendige skruer, nagler og svejsninger. Resultatet er utroligt stærke og fleksible briller, som ikke desto mindre er blandt de letteste og mest behagelige briller i verden.

I 2009 begyndte LINDBERG også at producere solbriller. Fra starten, besluttede LINDBERG sig for at komplementere sin solbrillekollektion med solbrilleglas fra ZEISS.

SE BEDRE: LINDBERG og ZEISS har samarbejdet i en del år nu. Hvorfor blev de første solbrillestel udstyret med brilleglas fra ZEISS tilbage i 2009?

LINDBERG: Vi valgte at bruge ZEISS, fordi vi ledte efter en partner, der kunne give vores solbriller exceptionel visuel ydeevne, optimal UV-beskyttelse og attraktive farver. De var det perfekte match til vores produkter.

Enkelhed og elegance: Brillestel fra LINDBERG og solbrilleglas fra ZEISS – et sommerhit

SE BEDRE: Det var i 2009. Lad os fokusere på solbrillekollektionen for 2013. Hvor kommer ideerne til facon, stil og farver for stel og brilleglas fra?

LINDBERG: Det er svært at sætte finger på, hvor vores ideer kommer fra. Hos LINDBERG tror vi ikke på, at inspiration kun kan findes i gårsdagens mode. Tværtimod nyder vi at finde inspiration i nutiden og tingene omkring os; selv hverdagsting som musik og mad kan være en inspirationskilde. For os er design en tænkemåde – omkring former, farver og materialer i forening med teknologi, håndværk og komfort. Selvom vi får inspiration fra mange forskellige ting, holder vi altid fast i vores kerneværdi: Design uden frås. Vi vil sikre, at vores solbriller altid efterkommer vores standarder – de skal være tiltrækkende og komfortable at gå med.

SE BEDRE: Solbriller fra LINDBERG er udstyret med solbrilleglas fra ZEISS. Hvordan og hvornår påvirker valget af brilleglas designprocessen?

LINDBERG: Brilleglassene er en meget vigtig del af vores solbriller. Med hver ændring i farve og størrelse af brilleglassene, får vores klassiske solbriller et helt nyt look. Tag f.eks.x vores 8570-model – bare ved at ændre brilleglassets farve, går modellen fra at være meget diskret til flamboyant til rå. Man kan derfor sige, at vi med brilleglas fra ZEISS giver vores solbriller en bestemt personlighed.

Enkelhed og elegance: Brillestel fra LINDBERG og solbrilleglas fra ZEISS – et sommerhit

SE BEDRE: Hvad er den mest ikoniske model i kollektionen?

LINDBERG: Vores mest ikoniske model må nok være 8556. Denne model har været en del af vores solbrillekollektion siden begyndelsen. Den er blevet til en moderne klassiker og vil altid være på mode. Modellen er faktisk en sand kamelæon – afhængig af de anvendte farver og brilleglas, appellerer modellen til mange forskellige typer folk; både mænd og kvinder i alle aldre. Og vi kan blive ved med at forny modellen: F.eks.x lancerer vi modellen på en strålende ny måde, med brilleglas fra ZEISS i kombination med en ny LINDBERG farve ved dette års Silmo-messe i Paris til oktober.

SE BEDRE: Et af de mest karakteristiske egenskaber ved briller fra LINDBERG er brugen af ædle metaller som titanium, guld, platin, diamant og bøffelhorn. Sådanne materialer symboliserer tidløs elegance, exceptionel styrke og visuelt indtryk. Hvad er forholdet mellem materialevalg og steldesign?

LINDBERG: Der er et meget tæt forhold mellem materialevalg og steldesign – man kan faktisk sige, at de to ting er afhængige af hinanden. Acetat er f.eks.x et åbenlyst valg til at lave et blødt og delikat stel. Materialet har fra naturens side en blødhed og dybde, som titanium ikke har. Med titanium kan man skabe et let og samtidig stærkt look, som kan bruges på sporty, klassiske og moderigtige måder.

Når vi arbejder med guld, er det vigtigt, at vores design ser let og æstetisk ud – som Coco Chanel sagde: "Luksus skal være komfortabelt, ellers er det ikke luksus".

Derudover blander vi materialerne, såsom ved at putte titaniumindlæg i vores solbriller af acetat, da titaniummet styrker acetatet og gør solbrillerne meget fleksible og justérbare. Dette betyder, at vores stel er utroligt stærke og fleksible – men samtidig også nogle af de letteste og mest behagelige på markedet. Og dette er præcis en af vores topprioriteter, når vi designer briller – komfort, fleksibilitet og evnen til at justere hvert eneste stel til den person, der skal gå med det. Det samme gælder for vores solbriller.

SE BEDRE: Et sidste spørgsmål. At se berømte mennesker, i særdeleshed det danske kongehus, gå med briller fra LINDBERG, må uden tvivl være meget tilfredsstillende for jer. Mindes I et betydningsfuldt øjeblik, I oplevede?

LINDBERG: Altså, vi synes det er oplagt, at det danske kongehus går med et dansk design. Men vi er selvfølgelig meget glade for og beærerede over, at de har valgt at gå med vores solbriller.

Et betydningsfuldt øjeblik, som faktisk kom meget bag på os, var da filmplakaten for "James Bond – Tomorrow Never Dies" kom ud. Den viste skurken, mediebaronen Elliot Carver, med et par LINDBERG Rim-briller. Det viste sig, at de faktisk købte brillerne på eget initiativ, så der var ikke engang tale om produktplacering. Vi var begejstrede!

Om LINDBERG:

Det danske kongehus er en af de mest fremtrædende kunder hos LINDBERG. Hendes Majestæt Margrethe II og Hans Kongelige Højhed Henrik bruger LINDBERG Titanium-stel, mens Hans Kongelige Højhed Kronprins Frederik og Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary bruger LINDBERG Sun-stel. Virksomheden fik en eksklusiv "Kongelig Hofleverandør", en ære tildelt førende virksomheder, der leverer goder til kongefamilien.

Med mere end 60 designpriser, herunder Red Dot Award, er denne high-end brillevirksomhed unægteligt et fremragende eksempel på brilledesign, når det er bedst.

Images: LINDBERG / Cover Modell 8571


Del denne artikel