10 tips til sunde øjne

Sådan undgår du trætte og tørre øjne.

Vores øjne har aldrig været under et så stort pres, som de er i dag. Vi bruger timer på at glo ind i en computer, smartphone og andre skærme, hvilket trætter vores øjne og kan gøre dem tørre, ømme og sviende og endda føre til hovedpine samt nakke- og rygsmerter. Vores moderne livsstil betyder, at vi sjældent kigger ud i det fjerne, vi blinker ikke så ofte, som tidligere, og måltider er blevet noget, som vi passer ind i vores dag, når der er tid til det. Vidste du, at nærsynethed (myopi) ser ud til at være forbundet med intenst arbejde på kort afstand? Dette er et emne, som er blevet studeret af videnskabsfolk og forskere verden over. Læs videre for at finde ud af, hvad du kan gøre for at sikre, at dine øjne holder sig sunde. Her er 10 tips til sunde øjne og et afslappet syn i alle aldre.

Tip 1: Blink.

Vi ved nu, at tørre øjne ind imellem skyldes, at vi ikke blinker nok. Vi bruger timer på at stirre på forskellige skærme – og er generelt meget fokuserede og trætte. Vi blinker ikke ofte nok til at sikre, at hornhinden altid tilføres nok tårefilm og dermed beskytter vores øjne mod at tørre ud. At blinke er lige så automatisk som at trække vejret. Vi åbner og lukker vores øjne rundt regnet 10 til 15 gange i minuttet: dette er en refleks, og den sker hurtigt. Når vi arbejder ved en skærm eller læser, koncentrerer vi os så meget, at vi glemmer at blinke ofte nok. Vi undertrykker det ubevidst, hvilket medfører, at øjnene tørrer ud på bare få minutter. Den meget fine tårefilm på øjet bliver først ujævn, indtil den til sidst revner. Vores syn bliver sløret. Vores krop forsøger at regulerer det dårlige syn ved at stirre. Dette fører ikke kun til ubehag i vores øjne, men trætter os og kan endda medføre hovedpine. Hvad kan vi gøre? Sørg for at blinke regelmæssigt, mens du arbejder, ved kortvarigt at lukke øjnene stramt i og åbne dem igen. Dette aktiverer de Meibomske kanaler i kanten af vores øjenlåg. De Meibomske kanaler producerer et fedtholdigt sekret, der blander sig med den væske, som dannes i tårekanalerne, og sikrer, at sidstnævnte ikke fordamper for hurtigt. Dette holder dine øjne fugtige.

Tip 2: Skab pauser, hvor du kan blinke.

Denne 20/20/20-regel er en fremragende rettesnor, som sikrer, at du kigger ud i det fjerne med regelmæssige intervaller. Reglen er: Hvert 20. minut skal du fokusere på et punkt, der befinder sig ca. 20 meter væk fra dig, i 20 sekunder. Dette kan du nemt gøre, mens du er på arbejde – og det er en god metode til at holde digitalt trætte øjne på afstand! Bare lad som om, at du sidder og tænker ...

Tip 2: Skab pauser, hvor du kan blinke.

Tip 3: Dine øjne skal have frisk luft.

Lige som resten af kroppen, har vores øjne også brug for frisk luft. En gåtur kan hjælpe med at give ro til overtrætte øjne. Om vinteren opvarmes mange kontorer, hvilket kan udtørre luften. Hvis du sidder foran skærmen i længere tid ad gangen, skal du sørge for at lufte lokalet ud. En øget luftfugtighed indendørs er også gavnlig: du kan stille skåle med vand hist og her eller lægge fugtigt tøj på radiatorerne.

Tip 3: Dine øjne skal have frisk luft.

Tip 4: Øjne elsker grøntsager.

Man plejede at sige, at gulerødder er gode for øjnene. Man mente, at makularpigmentet, det pigment som dannes i store mængder i makulaen – stedet med det klareste syn på nethinden – bestod af betakarotin. I dag er vi kommet et skridt videre. Vi ved nu, at pigmentet er sammensat af lutein og zeaxantin. Optagelse af disse to stoffer kan hjælpe med af forebygge aldersrelateret makular degeneration. Fødevarer, som har et særligt højt indhold af lutein, er grønkål, spinat, broccoli, rucola og hvidkål – kort og godt, grønne grøntsager. Vi ved også, at lutein og zeaxantin er derivater af betakarotin, hvilket betyder, at det også er godt for øjnene at spise gulerødder. Generelt har både vores syn og vores krop godt af en sund og balanceret kost.

Tip 4: Øjne elsker grøntsager.

Tip 5: Drik rigeligt vand, og få nok søvn.

Et rigeligt indtag af væske er en god idé, hvis du lider af tørre øjne. To til tre liter vand eller usødet te om dagen sikrer, at øjnene får den væske, som de behøver. At få nok søvn hjælper også dine øjne med at genoplade. Syv til otte timers søvn per nat er nok. Dette er en velkommen pause for mennesker, der lider af trætte øjne. Vigtigt: Undgå eksponering for blåt lys fra skærme inden sengetid. Blåt lys fortæller krop og øjne, at de skal holde sig vågne. Hvordan ville du have det med en romantisk middag i stearinlysenes skær? Lyset hjælper med at regulere kroppens indre ur og har derfor en direkte effekt på vores søvnrytme. Melatonin, som anses for at være et søvnhormon, spiller en central rolle i denne proces. Når vi eksponeres for blåt lys, fortæller særlige receptorer i øjnene, at der skal frigives mindre melatonin for at holde dig opmærksom og vågen. Reducerede mængder af blåt lys om aftenen betyder, at der frigives mere melatonin, hvilket hjælper dig med at blive træt og falde i søvn.

Tip 6: Undgå konseveringsmidler.

Når du bruger skønhedsprodukter og øjendråber, skal du undgå produkter, der indeholder konseveringsmidler. Din optiker, læge eller apoteker kan hjælpe dig med at vælge det rigtige produkt.

Øjendråber skal være fri for bakterier for ikke at udløse øjenbetændelse. Derfor bør øjendråber, der indeholder mere end én dosis, som allerede er blevet åbnet, ikke bruges senere end deres udløbsdato. Det er oftest bedst at vælge øjendråber, der kun indeholder én dosis. Generelt virker bakteriefrie produkter kun, så længe de bruges inden deres udløbsdato – derfor bør du altid kassere øjendråber, der er udløbet.

Tip 7: Øjenmassage.

En målrettet og blid massage af dine øjenlåg kan gøre underværker, når det kommer til at holde dine øjenlågskanaler i form. En massage vil sikre en optimal funktion, og at der produceres tilstrækkelig tårefilm, til at holde dine øjne fugtede.

Hvert øje har omkring 70 tårekanaler eller Meibomske kirtler, som er fordelt på det øvre og nedre øjenlåg.
Hvert øje har omkring 70 tårekanaler eller Meibomske kirtler, som er fordelt på det øvre og nedre øjenlåg.

Træn dine øjenlåg – sådan skal du gøre:

  1. Varm dine øjne, så det seje og tykke sekret i de Meibomske kanaler bliver flydende. Dette kan du gøre med en vaskeklud dyppet i varmt vand, eller en gel-maske, som er varmet op ved mellem varme på komfuret eller i ovnen (ved højst 60 grader). Placer dernæst kluden eller masken på dine øjne i 7-10 minutter og slap af. Inden du påfører masken, skal du tjekke, at den ikke er for varm, ved at teste den på dit håndled.
  2. Det er nu tid til massage af dine øjenlåg: blide bevægelser hjælper med at fordele sekretet fra de Meibomske kanaler. Luk dine øjne. Brug dine fingre til skånsomt at stryge hen over det øvre øjenlåg, fra top til bund, og det nedre øjenlåg, fra fra bund til top, indtil du når det punkt, hvor de to øjenlåg mødes. Gentag dette flere gange. Endeligt skal du massere dit øjenlåg ved at bevæge fingrene indad mod næsen. 
  3. Efter massagen, og mens du har lukkede øjne, skal du blidt rense dine øjenlåg fra ydersiden og indad med en vatrondel dyppet i et øjenrensende produkt (det øvre øjenlåg fra top til bund, det nedre øjenlåg fra bund til top, indtil du når det punkt, hvor øjenlågene mødes).  
Øjenmassage.
Øjenmassage.
Øjenmassage.

Tip 8: Avoid draughts!

Frisk luft er godt for øjnene – men uanset hvad, bør du undgå træk fra aircondition-anlæg eller ventilatorer på steder, såsom afkølede lokaler og biler. På denne måde undgår du at udvikle tørre øjne eller øjenbetændelse. Det er bedre at åbne et vindue ind imellem eller mørklægge et lokale om sommeren, så du ikke blændes af sollyset.

Tip 9: Solbeskyttelse før alt andet!

Som med vores hud, skal vi beskytte vores øjne mod skadelige uv-stråler. Uv-lys belaster vores øjne enormt – ikke kun på solrige dage, men også når det er overskyet. Vi kan ikke undgå uv-stråling. Derfor indeholder solblokkere og mange fugtighedscremer uv-beskyttelse. Noget andet, der ikke er så indlysende, er, at øjnene også skal beskyttes mod skadelige uv-stråler. Lige som din hud, kan dine øjne også blive solbrændt – hvilket kan medføre varige skader på nethinden. I værste fald kan dette medfører andre problemer såsom katarakt eller, selv år senere, aldersbetinget makular degeneration. Det er endda muligt at udvikle kræft i øjenlåg og øjne, som følge af intens eksponering for uv-lys. Derfor bør du sikre dig, at dine briller og solbriller har fuld uv-beskyttelse.

Tip 10: Vælg altid det korrekte par briller.

Liv livet fuldt ud. Dette omfatter et perfekt og klart syn. Sørg for at få dine øjne tjekket regelmæssigt hos en optiker eller øjenlæge, og vælg briller, som er tilpassede dine behov. Der findes egnede brilleglas til alle, uanset behov. Fx til kørsel eller til at sikre, at du holder den rette holdning, når du arbejder eller dyrker din favoritsport.

Tip 10: Vælg altid det korrekte par briller.
ZEISS online-synstest Hvor godt ser du kontraster og farver? Tjek dit syn her – hurtigt og nemt!
Min synsprofil Bestem dine personlige synsvaner, og find din personlige brilleglasløsning.
Find en ZEISS optiker i nærheden af dig

Lignende artikler

Grøn stær – alt, du behøver at vide om den anden hyppigste årsag til blindhed Grøn stær er en alvorlig øjensygdom, som påvirker øjentrykket.

Sundhed + forebyggelse 14-03-2019

Tags:

Hvilke solbriller er de rigtige til din yndlingsaktivitet? Der findes et perfekt par solbriller til ethvert formål
UV-beskyttelse i hverdagen Vinduesruder, beklædning, briller – hvad blokerer UV-lys? Og hvad blokerer ikke?
Moderat til tæt grå stær Alt, hvad der er nødvendigt at vide om operation, behandling og forebyggende foranstaltninger

Sundhed + forebyggelse 28-05-2018

Tags:

Lignende produkter