Øjentræthed, trætte øjne og sviende øjne -

hvad er årsagerne, og hvordan kan det lindres.

Øjentræthed kan være smertefuldt og irriterende. I dagens samfund ser vi konstant på vores smartphone, computerskærm eller anden form for digital enhed. Efter en lang dag kan det føre til trætte eller sviende øjne, som gør det svært at arbejde og udføre hverdagsopgaver. Find ud af, hvad der forårsager denne følelse af øjentræthed, og hvad du kan gøre for at få lidt lindring.

Hvad er øjentræthed?

Øjentræthed er anstrengte øjne, som for det meste skyldes overanstrengelse. Efter lange perioder med læsning, arbejde på digitale skærme eller kørsel over lange afstande uden pauser, kan du opleve forskellige symptomer på øjentræthed, såsom:

  • Øjensmerter
  • Brændende øjne
  • Meget tørre øjne, eller endda øjne der løber
  • Lysfølsomhed
  • Træthed
  • Smerter i nakke, ryg og skuldre (som følge af dårlig holdning)
  • Hovedpine fra øjentræthed
  • Sløret syn
  • Dobbeltsyn
  • Trækninger i øjet
  • Røde og kløende øjne
Skarpt og afslappet syn hele dagen uden trætte øjne. Vær på højde med alt, hvad dine øjne skal klare i dag - med ZEISS SmartLife Lenses.
Skarpt og afslappet syn hele dagen uden trætte øjne. Vær på højde med alt, hvad dine øjne skal klare i dag - med ZEISS SmartLife Lenses.

Hvad forårsager øjentræthed?

Øjentræthed er generende og kan påvirke dit arbejde og dagligdag. Heldigvis kan du på forskellige måder minimere og begrænse ubehaget.
 
Men først er det vigtigt at forstå, hvad der forårsager det:

Vores visuelle adfærd har ændret sig

Vores visuelle adfærd har ændret sig drastisk fra, hvad den plejede at være for bare nogle år siden. Undersøgelser har vist, at vi i gennemsnit kigger på vores smartphones, TV-skærme eller tablets flere timer om dagen 1, og at vi ofte gør det, når vi er på farten! Det er blevet en del af vores daglige liv at tjekke beskeder og e-mails, mens vi pendler, går eller løber.
Vores visuelle adfærd har ændret sig
Når du bruger din smartphone, forskydes dit blik markant nedad. 2 Dine øjne skal også arbejde lidt hårdere og skifte blik hurtigt og ofte for at se bedre i periferien (så du kan holde øje med, hvor du er på vej hen, mens du går).
 
Samtidig er du også udsat for et andet lysspektrum, end du er vant til. Moderne digitale skærme udsender store mængder blåt lys. Den menneskelige krop har brug for en vis mængde blåt lys til regulering af vores døgnrytme, men overeksponering kan være usundt og føre til øjentræthed.
 
Visuel anstrengelse er en del af vores online livsstil og kan være årsag til, at du oplever ubehag eller begynder at føle et større behov for at hvile dine øjne.

Digital øjentræthed blandt voksne og børn

Ifølge American Optometric Association oplever voksne visuel belastning som et direkte resultat af langvarig brug af digitale enheder. Dette er faktisk den hyppigste årsag. Problemet kaldes digital øjentræthed eller computersynsyndrom.
Digital øjentræthed blandt voksne og børn
Voksne er ikke de eneste, der rammes af digital øjentræthed – nye tilfælde af myopi eller nærsynethed blandt børn stiger med alarmerende hastighed. 90 % af de unge mennesker i asiatiske byområder udvikler nærsynethed, inden de fylder 20. 3
 
Selvom forskellige livsstils- og miljøforhold kan kobles til nærsynethed blandt børn (genetik, urbanisering, mangel på naturligt lys, højere uddannelsesniveau), bør vi ikke undervurdere digitaliseringens rolle. Børn er født digitale brugere, og dette kan påvirke deres visuelle udvikling.

Andre årsager til øjentræthed

  • Læsning uden at give øjnene pauser
  • Kraftigt lys eller genskin på din arbejdsplads eller eksponering for kraftigt lys gennem længere tid
  • Arbejde eller læsning på steder med lidt eller ingen lys
  • Stress og søvnmangel
  • Kørsel over lange afstande uden pauser
  • Synsproblemer, såsom brydningsfejl
  • Kronisk tørre øjne
  • Briller med forkert styrke

Tips til lindring af øjentræthed

I nogle tilfælde kan din optiker eller optometrist ordinere briller, der passer til dit digitale liv på farten. Øjentræthed kan også være tegn på en underliggende tilstand i øjet eller et visuelt problem, der kræver udredning og korrekt behandling.

Der findes et par tips til selvhjælp, som kan hjælpe dig med at lindre eller forhindre øjensmerter, men vigtigst af alt skal du først konsultere en øjenlæge for at finde ud af, hvad der forårsager dit ubehag.

1. Få foretaget en øjenundersøgelse

Besøg din optiker regelmæssigt. Hvis du oplever lange anfald af sløret syn eller øjentræthed, kan det være tegn på, at det er tid til at booke en ny aftale!
 
Din optiker vil udføre en omfattende undersøgelse af dine øjne og vil derudover stille dig en række spørgsmål for at finde ud af, hvordan du bruger dine øjne til dagligt. Tænk dig godt om, og vær grundig i dine svar. Husk at tilføje specifikke detaljer, eksempelvis hvis du arbejder mere på din tablet, end på din computer, eller hvis du ofte er ude at køre.
 
Jo mere baggrundsinformation din optiker har, jo lettere er det at finde en god løsning til dig.

2. Hold pauser regelmæssigt

Man kan let blive så optaget af sit arbejde, at man glemmer at holde pauser. Men du kan faktisk være mere produktiv, hvis du er udhvilet og ikke har trætte øjne. Se, om du kan forlade dit skrivebord mindst en gang i timen, og gå lidt rundt eller stræk dine muskler i 5-10 minutter.
 
Ligesom du har brug for fysisk træning, kan det også være godt for dig at lave øjenøvelser. 20 20 20-reglen er en fantastisk metode til at give dine øjne en pause og lidt øjentræning på samme tid. Reglen er helt enkelt at kigge op fra din skærm hvert 20. minut og fokusere på noget, der er 20 meter væk i 20 sekunder.
20 20 20-reglen

3. Blink, blink og blink!

Når vi sidder ved en computer eller fokuserer på en smartphone, har vi tendens til at blinke mindre og kun lukke øjenlågene delvist, når vi gør det. At blinke fugter øjnene og forhindrer tørhed og irritation. Prøv derfor at koncentrere dig om at tage lange, dybe blink, når du holder en af dine planlagte pauser.

4. Fugt dine øjne

Hvis du lider af tørre øjne, skal du tale med din læge eller optiker om kunstig tårevæske. Det er smørende dråber, der hjælper øjets tårefilm med at arbejde mere effektivt, så fugt ikke fordamper for hurtigt fra øjnene.

5. Begræns dine børns skærmtid

Øjnene hos børn i voksealderen er stadig under udvikling, og børn bør derfor ikke bruge digitale enheder i længere tid ad gangen. Det er endnu vigtigere for dem at holde pauser og begrænse skærmtid, end det er for dig!
 
Efter en lang dag i skole skal du sørge for, at dit barn bruger nogen tid udendørs. Fysisk leg er vigtigt for børns helbred og udvikling og er også gavnligt for deres øjne. Forskning viser, at børn, der tilbringer mere tid udendørs, er mindre tilbøjelige til at udvikle nærsynethed. 3 Husk, at give børn solcreme og  Briller med UV-beskyttelse på, når de er udendørs.
 
Hvis dit barn eller teenager har en krævende skolegang, skal du tale med din optiker om at finde en passende løsning, der kan forhindre belastning af øjnene.

6. Undgå blåt lys inden sengetid

Som nævnt udsender alle digitale enheder en form for blåt lys. Når øjnene udsættes for en bestemt intensitet og spektrum af blåt lys, frigiver kroppen mindre melatonin (vores søvnhormon). Det betyder, at du bliver holdt mere frisk og vågen i længere tid.

Søvn er naturligvis vigtig for at lindre øjentræthed. Derfor bør du undgå overdreven eksponering for blåt lys, før du går i seng, eller bruge briller med særlige coating til beskyttelse mod blåt lys, hvis du kan lide at læse på din telefon eller tablet som afslapning om aftenen.

7. Foretag sunde valg

Øjne elsker grøntsager! Spis masser af grønne grøntsager såsom broccoli, spinat og kål – og selvfølgelig gulerødder.

Hydrering er også vigtig, især hvis du lider af tørre øjne. Du skal sørge for at drikke rigeligt med væske for at sikre, at dine øjne får den fugt, de har brug for.

Afslut din dag med sunde valg med en god nats hvile – det vil hjælpe dine øjne med at komme sig efter anstrengelse.

Gå udenfor

8. Gå udenfor

Uanset om du skruer op for varmen om vinteren eller prøver at køle et rum ned om sommeren, kan brugen af aircondition gøre luften tør på dit kontor eller i dit hjem. Gå ud og få lidt frisk luft af og til, eller sluk for anlægget og åbn et vindue.

Om vinteren kan du stille skåle med vand i et opvarmet rum for at skabe ekstra fugt. Nogle mennesker nyder godt af luftfugtere og tænder disse, når luften bliver for tør. Husk at drikke rigeligt med vand, selvom det er koldt udenfor!

Se, hvad der fungerer for dig, og fortsæt med at gøre det for at bevare en god øjensundhed.

9. Skab en ergonomisk arbejdsplads

Det er så let lige at åbne sin bærbare computer og hurtigt svare på en e-mail i sofaen foran tv'et. Men en e-mail bliver hurtigt til ti, og inden du ved det, har du brugt timer på at arbejde i en dårlig stilling, der giver smerter og forværrer din øjentræthed.

For at beskytte øjnene ved computerarbejde skal du være opmærksom på, hvor og hvordan du arbejder. Både på arbejdet og på dit hjemmekontor skal du have en særlig plads, der er indstillet efter dine behov. Hvis muligt, skal du tilslutte din bærbare computer til en større skærm, som er i øjenhøjde. En tommelfingerregel er at flytte din skærm så langt væk fra dig som muligt til et punkt, hvor du stadig kan se skriften tydeligt. Du skal undgå at bøje nakken.

Sid altid i en behagelig stol, og juster din højde og vinklen på ryg og armlæn, så dine fødder hviler ordentligt på gulvet, og dine arme hviler let på skrivebordet, mens du taster. Hvis det er nødvendigt, kan du sidde på en pude for at skabe ekstra højde eller have en i ryggen som støtte til lænden.

Du kan også justere skærmens lysstyrke, tekststørrelse og farvetone for at gøre det behageligt for øjnene. De fleste bærbare og stationære computere har et filter til blokering af blåt lys, som du kan indstille efter en timer, hvilket giver dine øjne ekstra beskyttelse om aftenen. Din smartphone eller tablet har muligvis også denne funktion, ellers kan du downloade en app, der kan styre din eksponering for blåt lys. Dette reducerer dog kun din eksponering for blåt lys, og du bør stadig prøve at reducere din skærmtid eller tale med din optiker om muligheden for at få briller, som blokerer for blåt lys.

Sådan kan briller hjælpe

Sådan kan briller hjælpe

Måske kunne du have gavn af briller, der hjælper med at reducere øjentræthed. Der findes forskellige muligheder. Enhver brilleløsning kan tilpasses dine behov.

Faktisk er synsteknologi blevet så avanceret, at der nu findes brilleglas, som er designet specifikt til en online og travl livsstil. Disse glas er udviklet til at tage hensyn til dine individuelle og aldersrelaterede behov (ændringer i øjets fysiologi, når du bliver ældre). Glassene kan kombineres med din specifikke brilleløsning. Resultatet er et par tilpassede briller, som er optimeret til din travle livsstil, hvorfor du vil opleve mindre øjentræthed.

Tal med din optiker for at få mere information og vejledning.

Min synsprofil Bestem dine personlige synsvaner, og find din personlige brilleglasløsning.
Find en ZEISS optiker i nærheden af dig

Lignende artikler

De bedste briller til bilkørsel – kom sikkert frem til dit mål Individuelle glas forbedrer ikke alene dårligt syn, de kan også forøge trafiksikkerheden. Her er, hvad du bør vide, inden du anskaffer dig et par kørebriller.
Se så klart, at du næppe tror dine egne øjne - selv i mørke og dårligt lys forbedres synet ZEISS lancerer et nyt brilleglaskoncept for et bedre syn: Få et klarere, skarpere og mere afslappet syn om natten og under dårlige lysforhold.

Kørsel + mobilitet 24-11-2017

Tags:

Ofte stillede spørgsmål om ZEISS Digital Lenses

Kørsel + mobilitet 16-10-2017

Tags:

Lev livet fuldt ud og få et afslappet syn Lær vores nye serie brilleglas at kende, specielt til mennesker i 30'erne og 40'erne, som regelmæssigt bruger digitale medieenheder. ZEISS Digital Lenses er den manglende brik mellem enkeltsyn og progressive brilleglas!

Kørsel + mobilitet 16-10-2017

Tags:

Lignende produkter